Jumaat, 27 Julai 2012

BELAJAR BERSYUKUR, JALAN BAHAGIA.

BELAJAR BERSYUKUR, JALAN BAHAGIA.
Padanglah apa yang kita ada, jangan pandang apa yang orang lain ada. Pada satu ketika, kita rasa dengki dengan kekayaan yang ada pada orang lain. Kita rasa dengki dengan pencapaian orang lain. Kita rasa kecewa, mengapa ya Allah , aku tidak sehebatnya. Mengapa aku tidak hebat sepertinya?. Jarang sekali orang nampak kelebihan yang Tuhan beri pada kita. Ya! Amat banyak dan tidak terhitung.




Pelajar ku buang sifat malas berusaha, lihatlah mereka ini bersyukur.

Betapa selesanya bilik-bilik di SMK Padang Tengku untuk mencari kejayaan.Bangunan yang selesa, lengkap perabut, teduh dan redup disejukkan kipas. Bandinglah pelajar-pelajar di tempat lain tapi mereka tekun belajar.

Menuntut ilmu adalah wajib bagi setiap insan .



 Walau kita tidak kaya tapi Tuhan telah pilih bahagia untuk kita walaupun serba kekurangan. Kita dikurniakan rupa paras yang kurang menarik tetapi kita lupa kita ada jantung, mata dan  buah pinggang yang sihat.

Lihat rumah kita, lihat rumah mereka.






Kita tidak pernah bersyukur dengan kurniannya.Adakah kita masih angkuh sedangkan Allah sudah memberi kita secukupnya? Pandanglah kepada orang yang lebih kurang darimu
Kita sentiasa tunggu untuk dibantu, siapa yang membantu mereka.

 Kita masih lagi boleh bernafas, tetapi ada di saat ini orang yang berusaha untuk bernafas menyedut udara kerana nazak di ambang sakaratul maut. Ada yang tiada kaki tetapi dia masih bersyukur kerana anggota lain masih ada dan sentiasa lakukan amal , sedangkan kita yang ada kaki jarang bersyukur. Sampai nak menjejak ke rumah Allah pun, kita masih kurang.
Bersyukurlah dengan apa yang kita ada DAN jangan lupa membantu orang lain kadar kemampuan.


Ada yang tiada mata, tetapi dia masih bersyukur dan terus bersyukur untuk mengingati Allah dengan sentiasa berzikir. Tetapi kita yang ada mata sanggup memandang perkara haram.  
Fikirkan Renungkan di mana kita. Moga kita bersyukur.





Tiada ulasan: