Selasa, 17 April 2012

Antara Swazilad, Switzerland Dan Kampung New Zealand.

Kadang-kala aku terkilan dengan dasar kerajaan sekarang. Akibat dari dasar pendidikan sekaranglah ramai murid buta geografi. Lebih-lebih lagi bila meletakkan geografi sebagai subjek elektif, menyebabkan pihak pentadbiran di sekolah juga meminggirkan dan meletakkan option kepada pelajar yang sederhana rendah sahaja. Natijahnya masyarakat hari ini gagal diterapkan dengan nilai-nilai cintakan alam sekitar yang jitu. Di sekolah, pelajar pula sangat lemah dalam mengenal dunianya.Kurang tajam derianya untuk membincangkan iteraksi ruang. Bayangkan kalau pelajar tingkatan lima masih gagal mengigat dan menentukan lokasi negeri-negeri di Malaysia. Satu beban yang sangat besar kalau disuruh mengigati negara-negara popular dan lokasinya di dunia.


Penulis bukan nak menyalahkan sesiapa. Mungkin mereka pun ada alasan sendiri. Geografi telah hilang nilai ekonominya. Semetelahlah nilai-nilai geografi boleh diperolehi dari mana-mana subjek. Persoalannya dapatkah nilai ini diterapkan secara tidak langsung?.Inilah minda orang Malaysia, segalanya meletakkan keuntungan dihadapan dan melupakan tanggungjawab sosial. Tanah-tanah yang dulunya mengeluarkan sumber makanan (buah-buahan, beras, kelapa, koko) telah digantikan dengan tanaman dagangan. Semata-mata keuntungan yang dilihat.




Dalam subjek geografi, pelajar-pelajar akan diterapakn dengan pemikiran sebab, akibat dan cara mengatasi sesuatu masalah. Sebab itulah walau kerajaan bermatian menerapkan konsep 3R dalam masyarakat, seperti angin lalu sahaja. Sekarang kita tengok setakat mana berjayanya Program Sabtu Tanpa Beg Plastik. Namun sebagai khalayak kita patut menyokongnya. "Think Global Act Local.


Bukan niat blogger nak menulis tentang baik dan buruk dasar pendidikan negara. Biarlah bapak-bapak menteri yang memikirkannya. Agaknya sebab lama benda ni dok pendam akhirnya terluah juga. Tujuan sebenar tulisan ini adalah untuk berkongsi apa yang penulis tahu tentang tiga tempat ni, Antara Swazilad, Switzerland Dan Kampung New Zealand. Bertepatanlah dengan tajuk yang sedang di ajar di 2 Al- Mawardi iaitu tentang perkaitan penduduk dan sumber. Harap pelajar dan sesiapa sahaja mendapat sedikit maklumat.


SWAZILAND.
Swaziland sebuah negara di benua Afrika di mana sebahagian besar rakyatnya berbangsa Afrika dan di dominasi oleh puak Zulu, agaknya lebih dari 70%. Keluasanya kira-kira 17,363 sq. km dan dihuni seramai 1,370,424 orang penduduk (2011). Diperintah secara monarki dan raja sekarang ialah King Mswati III. Apa yang menarik tentang negara ini dan meletakkan negaranya dalam ranking carian dunia ialah tentang tarian reed dan kes HIV tertinggi.




"ReedDance" atau tarian reed  adalah acara yang ditunggu-tunggu oleh segenap lapisan masyarakat terutama golongan wanita muda. Pelancong-pelancong luar negara juga turut terpanggil untuk mengunjugi Swaziland pada masa ini. Secara tak langsung ianya memberi pulangan ekonomi yang tinggi serta peluang pekerjaan kepada penduduknya yang rata-rata berada dalam kemiskinan. Mungkin ramai yang tertanya-tanya tentang tarian ini. (Sebenarnya aku konfius nak ceritakan atau tidak). Sebenarnya tarian ini adalah persembahan kepada raja bagi memilih permaisurinya. Jadi kalau sapa-sapa nak jadi shortcut kaya dan terkenal datanglah!. Jadi raja akan tamatkan karier mana-mana isterinya untuk pilih isteri yang baru. Tapi nak tanya hangpa...sanggup ka nak pegi. Rata-rata yang pergi buat persembahan tu memakai pakaian yang paling........ Tak payah cerita naa.




Negara ini pada masa ini sedang berperang dengan masalah penyakit AIDS dan HIV. Jangkaan pada masa akan datang rakyat Swaziland akan semakin mengecil akibat bencana ini.
 King Mswati III

Penularan Aids dan Hiv secara mendadak ini berpunca dari kurangnya kesedaran dikalangan rakyatnya tentang bahaya penyakit serta langkah-langkah pencegahan. Taraf pendidik yang rendah membataskan idea-idea berkaitan HIV dan AIDS di sampaikan. Maklumat yang diperolehi penulis seorang dari empat rakyat dewasa Swaziland mengidap AIDS. Sejak kes pertama dilaporkan tahun 1986,jangkitan berlaku dengan amat pesat sekali dan sehingga kini negara ini menduduki tangga pertama dari segi AIDS. Pada tahun 1999 kerajaan Swaziland mengistiharkan AIDS sebagai wabak utama negara.



Switzerland
Switzerland sebuah negara kecil terletak ditengah eropah. Ia juga dikenali sebagai ‘heart of europe’. [8] Berkeluasan kira-kira 41285 km². Panjang sempadan: 1858 km (1150 miles) German: 346 km (215 miles), Perancis: 572 km (355 miles), Itali: 734 km (456 miles), Austria: 165 km (103 miles) dan Liechtenstein: 41 km (25 miles.

Rasanya semua orang tahu tentang bank swiss. Bank swiss adalah sebuah bank yang amat mementingkan kerahsiaan pelanggannya. Maklumat akaun pelanggan sukar untuk diakses oleh mana-mana pihak, menjadikannya destinasi bagi individu-individu kaya dunia.

Dari segi kedudukan ekonomi negara ini adalah salah sebuah yang terkaya di dunia. Kemakmuran ekonominya meletakkan Zurich dan Geneva ditempat kedua dan ketiga dari segi kualiti keselesaan hidup di dunia.

Switzerland is one of the richest countries in the world by per capita gross domestic product, and has the highest wealth per adult (financial and non-financial assets) of any country in the world.[7]

Secara amnya  keadaan geografi Negara ini sebahagian besarnya  tanah tinggi dan bergunung-ganang.(Alps ("Alpen"): 60%. Terdapat Lebih dari 100 kemuncak yang mencapai atau melebihi 4000 meter (13125 kaki). Antara yang terkenal ialah;

Name
Canton(s)
Elevation
Latitude
Longitude
Monte Rosa ("Dufourspitze")
VS & Italy
4634 m
N 45° 55' 94"
E 7° 51' 59"
Dom (Mischabel)
4545 m
N 46° 05' 22"
E 7° 51' 20"
Weisshorn
4506 m
N 46° 05' 68"
E 7° 42' 67"
VS & Italy
4478 m
N 45° 58' 29"
E 7° 39' 23"
Dent-Blanche
4357 m
N 46° 02' 78"
E 7° 36' 38"
Grand-Combin
4314 m
N 45° 56' 14"
E 7° 17' 40"
Finsteraarhorn
BE & VS
4274 m
N 46° 32' 35"
E 8° 07' 37"


Kalau pernah anda menonton kebanyakan filem Tan Sri P. Ramlee, mungkin perasan tentang sanggul wanitanya. Sanggul ni tegak ke atas yang dikenali sebagai Matterhorn iaitu mengambil nama sebuah gunung di Swiss. Gunung ini berbentuk seolah-olah pyramid dan kelihatan jelas beberapa rabung aret kesan dari tindakan hakisan glasier.

Puncak Matterhorn

There are more than 3000 km² of glaciers and firn in Switzerland. Most of the glaciers are decreasing. The largest glaciers:

Name
Canton
Area
Length
118 km²
23.6 km
Gornergletscher
64 km²
14.5 km
Fiescher Gletscher
39 km²
14.7 km
Unteraargletscher
36 km²
13.9 km
Unterer Grindelwaldgletscher
27 km²
9.4 km
Corbassièregletscher
23 km²
10.9 km
Oberaletschgletscher
23 km²
10.4 km
Otemmagletscher
22 km²
10.3 km
Rhonegletscher
21 km²
9.1 km

Switzerland mempunyai sumber alam yang sangat terhad. About two third of the area of Switzerland is covered with forests, lakes and mountains. Since Switzerland has no mineral resources.
Jadi pemerintah telah melihat bahawa pendidikan adalah satu sumber yang sangat penting.’education and knowledge have become very important resources’.Latar belakang pendidikan secara umumnya terdiri dari 6 tahap iaitu;
    1. Kindergarten
    2. "Volksschule" (Elementary school)
    3. "Berufslehre" (Apprenticeship)
    4. "Gymnasium" (Secondary school)
    5. "Universität" (University)
    6. "Fachhochschule" (Technical College)



Therefore Switzerland claims to have one of the world's best education systems. Because the cantons are responsible for educational services (kindergarten, schools, universities), education may vary significantly between cantons. For example, some cantons start to teach the first foreign language at fourth grade, while others start at seventh grade. This can turn moving with children between cantons into a nightmare.
In Switzerland, most children go to public schools. Private schools usually are expensive and people tend to think that students of private schools probably didn't make it at the public school. Public schools include "Kindergarten", "Volksschule" (elementary school), "Gymnasium" (secondary school) and "Universitäten" (universities). Most municipalities provide kindergarten, primary and secondary schools. Most cantons provide at least one secondary school. There are eleven universities in Switzerland, nine are run by cantons, two are run by the confederation.

Perkhidmatan adalah bidang yang cukup penting sebagai teras ekonomi Negara ini. Ini termasuklah perkhidmatan bank, insuran dan pelancongan. Pertanian juga merupakan bidang penting tetapi pengeluarannya masih lagi tidak dapat memenuhi permintaan tempatan. Pengimportan bahan makanan dilakukan bagi memenuhi permintaan rakyatnya. Pecahan penglibatan penduduk mengikut pekerjaan;
Less than 10% of the population is employed in the "Landwirtschaft" (agriculture), also considered the primary sector. This sector is strongly supported by the government.
About 40% of the population is employed in the "Industrie, Gewerbe und Handwerk" (industry, trade and handicraft), also considered the secondary sector. This sector includes the "Maschinen- und Metallindustrie" (machine and metal industry), "Uhrenindustrie" (watch industry) and the "Textilindustrie" (textile industry). All of them export much of their products to foreign countries and suffer a lot because of the expensive Swiss Franc. The fact that Switzerland does not belong to the European Union additionally slows down the Swiss exports.
More than 50% of the population is employed in the "Dienstleistungssektor" (services), also considered the tertiary sector. This sector includes banking, assurances, tourism and so on. Banking is one of the most important businesses in Switzerland. Many of the banks have started to use the Internet for business purposes. For more information, see the directory of Swiss banks.

KG. NEW ZEALAND.
Kalau anda pernah melalui jalan lama dari Kuala Lumpur ke Kuantan melalui bandar Maran, mesti anda perasan tentang kewujudan Kg. New Zealan atau Felda Kg. New Zealand. 
Sebelum datang ke Pahang lagi blogger telah mengenali nama kg ini, tetapi tidak pasti kedudukannya di Pahang. Semasa menjalani latihan megajar 2 (masa ni tahun ketiga di USM) di Kuala Kangsar penulis telah berkenalan dan mengajar pelajar perempuan  tingkatan 2 di SMK Bukit Merchu.Katanya dia berasal dari Kg New Zealand dan  tinggal di rumah perlindungan remaja perempuan disebabkan kes yang tak dapat aku ceritakan di sini.

Bila Diposting ke Kuala Lipis dan kadang kala kena berkursus di Kuantan, maka terjumpalah nama kg ini.Menurut kata orang-orang tua dahulu, felda itu asalnya nama LKTP Sungai Kertam (sungai yang digunakan untuk loji pembersihan air kg. New Zealand)
Mengikut cerita lisan orang-orang Maran dan peneroka kampung New Zealand sendiri, perkampungan ini sewaktu dijadikan tanah rancangan ( FELDA ), mendapat bantuan dari kerajaan New Zealand. Sumbangan pembukaan tanah rancangan disalurkan melalui kedutaan New Zealand di Kuala Lumpur. Lebih dari itu, juruukur terawal bagi pelan pembukaan tanah Felda juga berasal dari New Zealand. Atas dasar sumbangan dan bantuan inilah perkampungan ini dinamakan Kampung New Zealand.
 Namun begitu, satu versi cerita lain yang mengatakan perkampungan ini dibuka oleh orang asli Maori yang berasal dari New Zealand. Walaubagaimanapun kenyataan kedua ini tidak dapat ditentu sahihkan dengan tepat, kerana tidak wujud sebarang catatan mengenai pendudukan besar-besaran penduduk Maori di desa New Zealand dari dahulu hingga kini.


Tiada ulasan: